Καλώς ήρθατε!!!

Αγαπητοί μαθητές,
αυτός θα είναι ο κοινός χώρος μας όπου θα παρουσιάζουμε τις εργασίες μας και θα συζητάμε.
Καλή αρχή

ΤΡΙΤΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ - ΗΡΑΚΛΕΙΟΣ

3ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ – Η ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

 

1η ομάδα: Οι ιστορικοί
*      Βρείτε βιογραφικά στοιχεία για τον Ηράκλειο και σχετικές απεικονίσεις του και δημιουργήστε μία σύντομη παρουσίαση ppt για να κατατοπίσετε τους συμμαθητές σας. Αξιοποιήστε τα στοιχεία  που φωτίζουν τη συμβολή του στη διαμόρφωση της ιστορίας.


*      Σε ένα κείμενο που θα δημιουργήσετε ομαδικά συγκρίνετε το πορτρέτο του Ηρακλείου μ’ αυτό του Ιουστινιανού (αφού πρώτα βρείτε τη σχετική εργασία των συμμαθητών σας από το πρώτο φύλλο εργασίας που βρίσκεται αναρτημένη στο blog της τάξης μας)

*      Βρείτε τους στίχους,  την ιστορία δημιουργίας του Ακάθιστου Ύμνου και σχετικές εικόνες με ελεύθερη αναζήτηση στο διαδίκτυο. Μεταφέρατε όλα τα στοιχεία σε ένα word και επικολλήστε σ’ αυτό ένα video από το YouTube με το συγκεκριμένο εκκλησιαστικό ύμνο.

                                   




2η ομάδα: οι στρατιωτικοί

1η δραστηριότητα:
*      Μεταβείτε στην Ελληνική Ιστορία à Μέση Βυζαντινή περίοδος à εξωτερική πολιτική και μελετήστε τους αγώνες του Ηρακλείου εναντίων των Περσών, των Σλάβων και των Αβάρων. Σε μία παρουσίαση  με σχετικούς χάρτες που θα βρείτε στο διαδίκτυο παρουσιάστε τις κυριότερες στρατιωτικές του κατακτήσεις με γνώμονα τις απαντήσεις σας στις παρακάτω ερωτήσεις και τα στοιχεία της ιστορικών πηγών που ακολουθούν.

πηγή 1
Αυτό το έτος (622) στις 4 του Απριλίου ο βασιλιάς Ηράκλειος, αφού γιόρτασε το Πάσχα, αμέσως τη δεύτερη μέρα (του Πάσχα), το απόγευμα ξεκίνησε κατά της Περσίας. Είχε πάρει, επειδή δεν είχε οικονομικούς πόρους, τα χρήματα των εκκλησιαστικών ιδρυμάτων ως δάνειο, πήρε και από τη μεγάλη εκκλησία (Αγία Σοφιά) τα πολυκάνδηλα και άλλα λειτουργικά σκεύη και έκοψε
νομίσματα πολλά...»
                                                                 Θεοφάνης –Χρονογραφία (μετάφραση)
πηγή 2
H κατάληψη της Iερουσαλήμ από τους Πέρσες (614) μέσα από τη διήγηση ενός βυζαντινού μοναχού
"(Oι Πέρσες) αγωνίστηκαν είκοσι μέρες. Kαι χτυπούσαν τόσο βίαια με τις βαλλίστρες τους που την εικοστή πρώτη μέρα γκρέμισαν τα τείχη της πόλης. Στη συνέχεια οι κακοί εχθροί μπήκαν στην πόλη με μεγάλη μανία, σαν εξαγριωμένα άγρια ζώα και ερεθισμένα φίδια[...] Σαν λυσσασμένα σκυλιά ξέσκιζαν με τα δόντια τους τη σάρκα των πιστών, και δε σέβονταν κανένα, ούτε άνδρα ούτε γυναίκα, ούτε νέο ούτε γέρο, ούτε παιδί ούτε μωρό, ούτε ιερέα ούτε μοναχό, ούτε παρθένα ούτε χήρα..."
F., Conybeare, "Antiochus Strategos Account of the Sack ofJerusalem (614)", English Historical Review 25 (1910) σ. 506-7.


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1. Ποια προβλήματα είχε να αντιμετωπίσει ο Ηράκλειος και ποια μέτρα πήρε;
2. Πότε άρχισε ο αγώνας του κατά των Περσών και πώς κατέληξε;
3. Ποιο γεγονός έκανε τους στρατιώτες του Ηράκλειου τόσο ένθερμους αγωνιστές κατά των Περσών; 
4. Μπορείτε να βγάλετε κάποια συμπεράσματα για τη νοοτροπία- ιδεολογία των ανθρώπων εκείνης της εποχής;
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................




2η δραστηριότητα:
*      Αναζητήστε πληροφορίες για τους Σλάβους και τους Άραβες.
-      Πού τοποθετούνται γεωγραφικά και ποια η πολιτική τους την εποχή που μελετάμε; (610-717 μ.Χ.).
-      Τι πέτυχαν οι Σλάβοι τον 7ο αιώνα και γιατί ο Ηράκλειος και οι διάδοχοί του δεν ανέλαβαν μεγάλη επιχείρηση εναντίον τους;
-      Ποιες επιτυχίες σημείωσαν οι Βυζαντινοί εναντίον των Αράβων;
-      Πώς κατόρθωσαν να τον νικήσουν;

......................................................................................................................................................................................................................



*      Βρείτε πληροφορίες και εικόνες για το «υγρό πυρ» και συντάξτε ένα σχετικό κείμενο.



3η ομάδα: οι κοινωνιολόγοι

*      Βρείτε πληροφορίες για τους όρους «εξαρχάτα» και «θέματα»:

*      Μεταβείτε στην Ελληνική ιστορία à Μέση Βυζαντινή περίοδος à εσωτερική πολιτική à θέματα

εικόνες:

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
Ποιες οι αιτίες δημιουργίας τους;
Ποια ήταν τα αποτελέσματα της αλλαγής του τρόπου διοίκησης;
Ποια τα οφέλη για τους φτωχούς αγρότες αλλά και για ολόκληρη την αυτοκρατορία;
Ποια πλεονεκτήματα παρουσιάζουν σε σχέση με τα εξαρχάτα;
....................................................................................................................................................................................................


*      Δημιουργήστε μία παρουσίαση με τους  ορισμούς των εννοιών «εξαρχάτα», «θέματα», «στρατιωτόπια» «εθνικός στρατός» για να ενημερώσετε τους συμμαθητές σας γι’ αυτή τη σημαντική αλλαγή στη βυζαντινή διοίκηση.


4η ομάδα: οι Γλωσσολόγοι
*      Μεταβείτε στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα à Ηλεκτρονικά Λεξικά à Λεξικό Τριανταφυλλίδη και αναζητήστε τις λέξεις «εξελληνίζω», «μεταρρύθμιση», «στρατηγός», «δυναστεία», «κειμήλιο», «μεταρρύθμιση».


Τοποθετήστε τα αποτελέσματα που βρήκατε στο καλάθι, για να ενημερώσετε τους συμμαθητές σας για τη σημασία των λέξεων.

*      Μελετήστε το κείμενο του γλωσσολόγου Μανόλη Τριανταφυλλίδη  από την παρακάτω διεύθυνση:

Σε ένα κείμενο του word απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:
α) Ποιος είναι ο τελευταίος μεγάλος Ρωμαίος αυτοκράτορας που θεωρούσε «πατρική του γλώσσα» τα λατινικά; Ποιος είναι ο πρώτος αυτοκράτορας που υιοθετεί την ελληνική γλώσσα σε επίσημα κρατικά κείμενα και πώς αιτιολογεί ο ίδιος αυτή την απόφαση;
β) Πώς προέκυψε το εθνικό επίθετο «Ρωμιός» (και βέβαια η παράγωγη λέξη «Ρωμιοσύνη»); 

γ) Ποιο ρόλο έπαιξε ο περιορισμός των συνόρων της αυτοκρατορίας στην τελική καθιέρωση της ελληνικής γλώσσας ως επίσημης γλώσσας της κρατικής διοίκησης στο τέλος του 7ου αιώνα; Για να απαντήσετε αυτό το ερώτημα, θα βοηθηθείτε αν διαβάσετε και την πηγή «Γένεση των θεμάτων και επικράτηση της ελληνικής» στη σελίδα 20 του σχολικού βιβλίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου